Alles gebruiken van de groenten? Ontdek onze tips!

Creatief met groenten: groenteafval behoort tot het verleden

Meest voedzame delen van de groente

Groenten behoren tot de meest voedzame voeding die er is. Alleen jammer dat we er zo veel van weggooien. De stengel, de bladeren of de wortels van de plant belanden massaal in de vuilnisbak. En dat is een gemiste kans, want het zijn vaak die delen die de meeste vitaminen bevatten.

Dit gooi je in de vuilnisbak

Neem nu koolrabi: de bladeren bevatten twee keer zoveel vitamine C als de stam en tien keer zoveel ijzer en calcium. Hetzelfde geldt voor broccoli: de stengel is veel voedzamer dan het hart. Bovendien is de stengel ook veel krachtiger van smaak – uitstekend in roomsoep of een fris slaatje! Gooi ook de bladeren van de rode biet niet weg. Ook die zijn heel lekker in een salade.

Het groen van radijzen, wortelen, venkel, knolselder wordt door almaar meer topchefs verwerkt in allerlei gerechten. Ze geven je soep, saus, puree, salade of dressing een frivole toets en voegen kleur toe aan je gerecht. Hak het groen fijn – zoals peterselie – en gebruik het als smaakmaker bij allerlei gerechten.

Bloemkoolcurry: een lekkere groentehap

Ingrediënten (voor 6 personen):

1 eetlepel currypasta, 400 ml kokosmelk, 200 ml groentebouillon, 1 kleine gemberwortel, 2 kaneelstokjes, 2 eetlepels mosterdzaad, 2 kaffirbladeren, 4 sjalotten, 2 teentjes knoflook, 1 bloemkool met stengel en bladeren, 2 wortelen, 150 g cashewnoten, zout, peper

Bereiding:

Wok de currypasta in de kokosmelk en voeg de groentebouillon toe. Breng het geheel aan de kook en voeg de stukjes gember, de kaneelstokjes, de mosterdzaadjes en de kaffirbladeren toe. Pel de sjalotjes en het knoflook, snij ze fijn en voeg alles toe. Laat 10 minuutjes sudderen.

In de tussentijd hak je de bloemkool in kleine bloemetjes en snij je de stengel in fijne reepjes. Leg de bladeren even opzij. Snij de wortelen in repen, voeg de bloemkool met stengel toe en laat 8 minuten koken. Voeg dan ook de bloemkoolbladeren toe en de wortelen. Laat het geheel nog 5 minuten garen en kruid af met peper en zout. Werk je gerecht af met geroosterde cashewnoten.

Wagyu 'tartaar' Gillardeau, limoen, soja

Recept uit ons CHEF-magazine: Wagyu 'tartaar' Gillardeau, limoen, soja

recepten

Rode quinoa, kwartel, avocado, bloemkool

Recept uit ons CHEF-magazine: Rode quinoa, kwartel, avocado, bloemkool

recepten

Mango, hangop, crumble havermout

Recept uit ons CHEF-magazine: Mango, hangop, crumble havermout

recepten

M'Hamsa couscous, granaatappel, feta van Polle geitenkaas, ras el hanout

Recept uit ons CHEF-magazine: M'Hamsa couscous, granaatappel, feta van Polle geitenkaas, ras el hanout

recepten geitenkaas recepten

Avocado, krab, pompelmoes, gel yuzu

Recept uit ons CHEF-magazine: Avocado, krab, pompelmoes, gel yuzu

recepten