cresson

Creatief met cresson

De klassiekers: waterkers (cresson) en tuinkers

We kennen ze al jarenlang als smaakmakers. Zowel waterkers als tuinkers doet het goed als toevoeging in salades of in combinatie met hartig broodbeleg. Een volkoren sandwich belegd met een plakje jonge kaas krijgt op slag een culinair elan wanneer je er enkele schijfjes komkommer of tomaat en een toefje tuinkers bovenop legt. Van waterkers kun je dan weer een heerlijk pittige soep maken. Mix waterkers met courgette en je krijgt een fluwelige soep met flink wat pit dankzij de waterkers. Of voeg room toe aan je waterkerssoep op basis van ui, prei en enkele teentjes look. Ook met (blauwe) kaas vormt waterkerssoep een lekkere combi. Bovendien is waterkers een uitstekende bron van essentiële voedingsstoffen zoals vitamine c, ijzer en magnesium: het is dus nog een gezonde keuze ook.

Cresson of cressen?

Naast de cresson of waterkers, experimenteren tuinbouwers tegenwoordig volop met andere varianten van kiemplantjes. Kiemen eten we allemaal al langer in de vorm van alfalfa of sojascheuten, maar er zijn een aantal minder bekende soorten die zeker het ontdekken waard zijn. Wat dacht je van daikonkers? Deze kiemplant is afkomstig van de Japanse daikonwortel, en smaakt licht bitter en peperachtig, zoals radijs of rettich. Ook shisokers of perillakers is zo’n minder bekende kiem uit de Japanse keuken. Maar ook vertrouwde smaken zie je terugkomen in kiemplantjes: zo kun je kiezen voor basilicumkers, rucolakers of mosterdkers als populaire smaakmakers in salades, soepen of visgerechten.

Zelf kiemgroenten kweken

Zin gekregen in cresson of andere kiemgroenten? Dan hoef je enkel naar het tuincentrum te hollen om kiemzaadjes te kopen. Die stop je vervolgens thuis in een potje, je spoelt ze elke dag om met water en laat ze verder groeien. Na een week heb je kant-en-klare vitaminebommetjes gekweekt en kun je je kiemgroenten in je gerechten verwerken.