Witloof, de wintergroente bij uitstek

Witloof, de winterklassieker op tafel

Witloof in de oven: hartverwarmend

Ovengerechten doen het altijd goed wanneer de buitentemperatuur richting vriespunt gaat. Witloof kan je op verschillende manieren bereiden in de oven, en daarvan zijn de hespenrolletjes met witloof in kaassaus wellicht het populairste voorbeeld. Toch zijn er variaties mogelijk met witloof in de oven.

Klassiek met een twist: witloof met Boursin

Geef de klassieke ovenschotel een kruidige toets door de traditionele kaassaus – vaak op basis van emmentaler – te vervangen door een sausje van Boursin. Even lekker, en net dat tikje anders.

Stevige kost: witloof met gehakt

Na een lange winterse wandeling moet een mens zijn reserves weer aanvullen en heb je behoefte aan iets substantieels. Een ovenschotel van witloof met gehakt, aardappelen en kaas: dat is de winterkost die in deze situatie thuishoort.

Geroosterd: witloof op z’n mediterraans

Leg de witloofstronken in een bakblik of ovenschotel, besprenkel ze met goede olijfolie (extra vergine) en voeg er verse mediterrane kruiden aan toe zoals tijm, salie of rozemarijn. Laat ze roosteren in de oven tot ze goudbruin zijn. En vergeet niet om er enkele flinke knoflooktenen bij te leggen voor een heerlijke combinatie van mediterrane smaken.

Licht en verteerbaar: zo kan het ook

Witloof leent zich uitstekend voor lichte bereidingen. Ideaal om na de overdaad van de feestdagen een beetje op te letten en te kiezen voor gezonde, licht verteerbare kost die je lichaam niet overbelast.

Witloofsoep met ...

Heb je genoeg van zware ovenschotels? Kies dan voor een witloofsoepje. Het is even verwarmend, én je kan de soep pimpen door er garnaaltjes aan toe te voegen of reepjes gerookte zalm en wat verse bieslook of peterselie. Gezond – op voorwaarde dat je zuinig bent met de room, tenminste – en tegelijkertijd feestelijk.

Slaatje van witloof

Rauw witloof is lekker knapperig en heeft een bittere smaak, die het goed doet in slaatjes. Combineer met zachte kropsla en stukjes appel of peer voor een zoete toets. Werk af met een frisse dressing met notenolie, of voeg wat blauwe kaas toe (stilton, gorgonzola) voor een iets decadentere versie van dit gezonde witloofslaatje.